Snow Grey Glitter Pointer

3. dubna 2017

BŘEZEN - IIFYM




Další měsíc je za mnou a já jsem se tak moc těšila, až se s Vámi podělím o tento článek. Hrozně jsem si tyto shrnovací povídání oblíbila, protože si při jejich psaní vždy uvědomím hodně věcí, zrekapituluji si celý uplynulý měsíc a zároveň mě to motivuje plánovat to, co bude dál. Tento měsíc se ale nestalo tolik novinek a proto březen shrnu dneska malinko jinak. Jak víte, celý březen jsem se věnovala kurzu a díky němu jsem neměla nějak moc čas řešit něco jiného. Ovšem něco zásadního se přeci jenom změnilo. Díky kurzu jsem změnila jídelníček. Už je vám to asi jasné. Právě tomu se dneska chci věnovat a popovídat vám o těchto změnách, které jsem se rozhodla udělat. A jsem hrozně zvědavá, jak na ně zareagujete vy.
Začneme tím, že si vysvětlíme, co to je stravovací režim a styl IIFYM. Tuším, že většina z vás to zná, už jste se s tím setkali a myslím, že dost procent z vás se i tímto způsobem stravuje. Celý název zní "If it fits your macros" v překladu "jestli to sedí do maker". Jak teď všem nejspíš došlo, jde tedy o počítání maker a jejich přijmu a poté následuje stravování podle nich.
Tohle stravování vzniklo především proto, aby lidi mohli daleko víc "hřešit" bez výčitek A tím daleko méně trpěli při jejich režimu a přitom ani neubližovali nějakému progressu. Suma sumárum ... možná si trošku započítáte, ale odměnou bude nějaké to mlsáníčko, zbavení strachu ze sacharidů a jídelníček podle vašich představ a toho, co vaše tělo potřebuje. Abych to uvedla na pravou míru. Jím zdravě, mlsat potřebuji minimálně a i podle toho se teď řídím. Budu se snažit, aby můj jídelníček byl minimálně z 80ti% fakt pořád zdravoučký, jako byl do této doby. Ovšem sladkosti, které si občas smlsnu si budu započítávat a jsem sama zvědavá, jak to bude klapat. Píšu budu, protože takhle jím teprve něco přes týden. Bůh ví jestli v tom budu za měsíc pokračovat, jestli mi to bude nadále tak moc vyhovovat, ale už teď vím, že jsem na tenhle způsob stravování změnila názor od základů a jsem ráda, že ho můžu vyzkoušet. Rozhodně momentálně nepřemýšlím nad tím, že bych mu dala sbohem!



Upřímně jsem nečekala, že někdy něco takového zveřejním, že někdy něčemu takovému přijdu na chuť a už vůbec ne to, že konečně budu s jídlem takhle moc spokojená. Můj jídelníček jsem  hlavně překopala po několika přednáškách o výživě. 
Neříkám nic. Jedla jsem zdravě, jídlo jsem si užívala na maximum. Konečně jsem se po několika letech zbavila výčitek a zjistila jsem, že zdravý jídlo neznamená držet diety. Bavilo mě to. Hlavně ta svoboda a to, že nemusím nic počítat ani hlídat. Jedla jsem intuitivně a podle toho, jak se cítím. Ovšem někde v hloubi duše jsem to chtěla mít více pod kontrolou. Sledovala jsem hrozně moc fitness slečen, které měly přístup stejně zdravý a neomezující, jako já, ale přitom si jídelníček hlídaly. No a ty jejich neustálý výsledky na který jsem zírala s otevřenou pusou. Zatímco ty moje se přes půl rok nehnuly z místa. Chtěla jsem změnu.
Sice je to tak půl roku, co jsem tuhle změnu vzdala, ale předtím jsem se o ni snažila dosti usilovně. Bohužel pokaždé neúspěšně. Nedařilo se mi to. Nevěděla jsem, jak si sestavit jídelníček, jak si nastavit makra a příjem versus výdej. Sice jsem si namlouvala, že se v tom vyznám, ale když jsem se to pak snažila aplikovat, tak jsem buď jedla hrozně málo, nebo až až a jídlo se do mě skoro nevešlo. To mi pak připadalo, že spíš přibírám, než abych nějak dál posouvala svůj progress. Nevěděla jsem, jak poskládat bílkoviny. To byl největší kámen úrazu a tak jsem zvolila cestu, kdy pro mě bylo nejdůležitější to, abych jich přes den snědla co nejvíce. Sacharidy jsem se snažila stáhnout tak maximálně na 2 gramy na kilogram mé váhy, protože jsem si to přečetla na nějakém "chytrém" webíku. Kde bylo samozřejmě důrazně tučným písmem napsáno, že pokud ženy jí sacharidů více, nikdy nebudou mít vypracované postavy. A tuky? Ty jediný jsem zvládla vypočítat a mám je stejné i nyní. Ale nejspíš to byla náhoda. :D Důsledek toho byl vždycky hrozně nízký příjem a já se musela jakož to hrozitánský milovník jídla hrozitánsky omezovat. Jídlo na které jsem byla zvyklá, tak mi do tabulek prostě nesedělo, ani když jsem pečlivě upravovala porce. Nešlo to. Seděla jsem nad tím a dumala, jak to někdo může počítat a ještě říkat, že se cítí daleko svobodnější. Přitom mě se tam nevešla ani kostička hořký čokolády navíc. Stravovací režim IIFYM jsem vzdala a všude šířila, jak hrozně omezující a svazující to je.


Furt tady melu o makrách, ale možná se ptáte, co to ty makra jsou? Tuky, bílkoviny, sacharidy. Ve zkratce a jednoduše vám je teď malinko představím. Bílkoviny jsou základní stavební jednotkou pro naše tělo. Obsahují 4 kalorie. Sacharidy jsou nejdostupnějším zdrojem energie, opět 4 kalorie. No a tuky jsou taky zdrojem energie, ovšem náročnějším, vstřebávají některé vitaminy a kalorií mají 9. Všechny tyto makra naše tělo potřebuje k tomu, aby správně jelo. Ovšem s čím si můžeme hrát je to, v jakém množství je budeme přijímat a podle toho půjdeme vstříc buď nabírání, hubnutí, nebo udržování. Možná se teď tedy ptáte, kolik těch maker jíst. Na internetu jsem našla přímo kalkulačku pro jejich výpočet, stačí kliknout sem. A pokud to chcete mít úplně ťip ťop, tak se hlásím já, protože využiji toho, co mě na kurzu naučili a konečně budu dělat jídelníčky. Ovšem pozor ... až OD KVĚTNA!




Možná se ptáte, proč jsem se do tohoto stravovacího režimu, který jsem tak dlouho odsuzovala pustila. Rozhodně to bylo proto, že chci vyzkoušet něco nového, chtěla jsem si sestavit jídlo, tak abych měla výsledky, chtěla jsem poznat, jestli je to fakt tak super, jak většina lidí, kteří se tak stravují, tvrdí. Začalo mi vadit i to, jak lidi přehnaně hrotí, co je zdravé a co je nezdravé a plácají se v tom, jak ryby na suchu. Chci dokázat všem mým čtenářům, že neexistuje nezdravá, či zdravá potravina, ale jen nezdravé a zdravé množství. Nejím už po třech hodinkách pidi porce, který jsem na talíři skoro nemohla najít, ale raději se pořádně najím párkrát za den. Nemám strach z tuků, sacharidů a už vůbec nejím dvakrát tolik bílkovin, kolik bych měla. Jídlo zapisuji do kalorických tabulek, který mám stažený i v mobilu a momentálně mi to vyhovuje jedna báseň. Jídlo jsem zvyklá si vážit a na zapisování si člověk zvykne. Nejsem nějaký blázen, takže nehrotím pár gramů navíc, nebo pár gramů co mi schází. Opět připomínám, že nejsem robot, ale člověk a platí to i v mém novém režimu. Třeba se můj názor na IIFYM změní, třeba ne. Třeba mi to přestane vyhovovat, třeba si to ještě víc zamiluji. Řeším přítomnost, ne minulost, ani budoucnost. Aktuálně jsem spokojená takhle a já se o to s vámi chtěla podělit. :)

27 komentářů:

  1. Skvělý článek! Občas jsem taky jela podle tohoto režimu, ale nikdy mě to dostatenčně nechytlo natolik, abych u toho vydržela 😅 bylo to hlavně kvůli času strávený nad váhou.. než abych vážila každou zeleninu, tak jsem si radši dala jen papriku, abych nemusela vše vážit, což pro mě bylo dost omezující. Ale naučila jsem se díky tomu odhadovat cca gramáž, takže i když teď jím spíše intuitivně tak si to můžu relativně hlídat :) ale držím palečky, aby ti to vydrželo a hlavně, aby tě to bavilo ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si naštěstí jídlo vážila skoro vždycky, takže ten přesun pro mě není tak náročný, ale chápu no. :) Zeleninu do přijmu vůbec nezapočítávám. Děkuji moc za podporu, já tobě taky! :)

      Vymazat
  2. Supr článek :) Mohla bych se zeptat, jak máš teď rozložený makra, když počítáš? Nebo kolik máš nastavený příjem kcal/kj? Děkujííí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, tohle nechci říkat. :) Každý jsme jiný a nechci aby si někdo vzal příklad a nastavil si je úplně přesně jako já, což je kravina. Děkuji za pochopení.

      Vymazat
    2. tak děkuji za ochotu ;)

      Vymazat
  3. Super jako vždycky 😍 o jídelníček si rada napisu 😊 potrebuji poradit 😃 a když te tu máme 😃 vyuziju te😃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc. Ráda pomůžu, budu se těšit! :)

      Vymazat
  4. Tak jsem právě zjistila jak se stravuju :D . Vůbec jsem o IIFYM nevěděla, ale aniž bych o tom věděla, tak to tak dělám a strašně mi to vyhovuje. Je to pro mě asi nejlepší způsob jak u tohoto stylu stravování vydržet a po měsíci to nevzdat. Prostě si sem tam dám něco sladkého nebo večer skleničku vína (víno úplně zbožňuju a asi už jen kvůli tomu, že bych ho nemohla by mě to brzy přestalo bavit) a nemám z toho žádné výčitky, protože mi to sedí do maker:) . Jinak, článek je úplně skvělý a strašně moc tě obdivuji :) !!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak vidíš. :) To je super! Jen tak dál! Děkuji moc a držím palce.

      Vymazat
  5. Skvěly a hlavně motivující článek. Mé stravování je hodně takové "pokus omyl". Nejdřív jsem jedla málo abych se vešla do 1200kcal max a tím jsem ztratila všechny svaly. Pak jsem navýšila, nabrala svaly, ale i tuk a jedla hodně intuitivně a dost často nezdravě.
    Teď vím, že když si nesestavím jídelníček aspoň na 4 dny dopředu, tak jsem nesvá a jím jako prase, ale momentálně jsem nad metodou IIFYM dost přemýšlela a teď si jdu překopat jídlo na zítra a jsu hned s chutí do toho :D Snad uvidím pozitivní výsledky a tobě děkuji za motivaci, kterou mi dáváš! ❤️

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. 1200 kcal muselo být velmi na hranici tvého bazálního metabolismu, pokud neměříš 140 cm, a i tak by to byla dost drastická dieta. Absolutně si neumím představit s tímto příjmem vyžít ani dva dny :D

      Vymazat
    2. Děkuji moc, držím Ti palce a snad už to bude klapat! :)

      Vymazat
  6. Tohle jsem taky chtela zkusit, ale ja v tom neumim chodit, vazit bych se mozna naucila, ale nevim jak co nastavit �� Pokud by byla moznost opravdove pratelske pomoci od tebe (ne jen napsat jidelnicek a nazdar), tak bych se urcite ozvala. Strasne se tim ted trapim a nikdo kolem me se tomu nevenuje a nemam se komu sverit. Neni mi uz malo a ja ted sleduji jak pomalu zas nabiram, protoze to postupne vzdavam. Klidne budu jist podle planu, ale podle funkcniho. Ty moje takove nejsou. Jsi skvela a vazim si kazdeho tveho clanku, ale ja se v tom i tak placam ��

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj super článek��a taky když to bude možný tak si zažádam o jídelníček potřebuji radu��☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě se nějak domluvíme, děkuji moc. :)

      Vymazat
  8. Z toho "80ti%" bolí oči a kazí to jinak pěkný článek. Prosím tě, Péti, -ti se nikdy nepíše, žádní "18ti ani 18-tiletí" a podobně. Takže "z osmdesáti procent" bude napsáno takhle: z 80 %. Naopak osmdesátiprocentní se píše dohromady: 80%.

    Doufám, že tě tohle gramatické okénko neurazí, ale naopak pomůže při dalším psaní, protože tě čtu ráda. :-)

    Kate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc za radu a promiň že jsem Ti způsobila oční problémy. :D

      Vymazat
  9. Tyto obecné kalkulačky příjmu jsou dobrým pomocníkem, ale určitě podle nich nemůže svůj příjem nastavovat z gruntu každý, protože si troufám říct, že většina slečen, které se o zdravé stravování zajímají a snaží se již nějakou chvíli zhubnout, mají zpomalený metabolismus, takže ačkoliv by optimálně vypočítaný příjem měl být například redukční, může se stát, že kvůli pomalému metabolismu i na něm mohou slečny přibírat. Proto nelze nikdy pracovat v globálním měřítku, ale individuálně na základě podrobnějších údajů z minulosti. Zkrátka každý jsme jiný. Neber mě nijak špatně, jen si nejsem jistá tím, jestli máš po absolvování kurzu takové zkušenosti, aby jsi dokázala sestavit jídelníček na míru. Mám tě ráda, styl jakým píšeš se krásně čte, ale zároveň je z tvých článků znát, že se v této oblasti sice orientuješ, ale znalosti nejsou do hloubky a sama se zatím učíš. Ikdyž samozřejmě chápu, že proto jsi absolvovala ten trenérský kurz a je to super. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jinak ti moc držím palce, aby tě tento styl stravování bavil i nadále, na další články o něm a aby jsi s ním měla požadované výsledky! :)

      Vymazat
    2. Ahoj, jsou dobrým pomocníkem, ale samozřejmě jen pro odhad a nejde se podle nich orientovat na 100%, to je jasný. Však ano, každý jsme jiný a každý musíme jíst jinak. A k tomu dalšímu, píšu tak, jak to cítím a myslím. To, že jsem si udělala kurz pro mě neznamená, že teď budu psát jak nějaký vědec a odborník a budu tady všechny poučovat a hrát si na chytrou. Ale důležitý je hlavně to, že to vím já a nemusím o tom nikoho dalšího přesvědčovat. Děkuji moc za upřímnost a podporu. Samozřejmě se chci dále rozvíjet. Tento kurz byl pro mě jen základ. :)

      Vymazat
    3. Popravdě by mě zajímalo,jak se mění tyhle makra dle podrobnějších informaci,na to nikdo podle mého názoru nemá nikdo metr,Peťa na to půjde myslím dobrým způsobem,nastaví makra podle té kalkulačky a pak uvidí podle týdenních reportů,jestli to funguje nebo ne...takhle to dělá podle mého každý a žádný jiný způsob neznám,leda by dokázal někdo ty makra vypočítat přesněji,ale to by mě právě zajímalo jak ☺

      Vymazat
    4. Tak například právě z údajů o tom jaké bylo stravování té doby, protože u některých lidí může být příjem do té doby velmi nízký, proto je na místě třeba právě reverzní dieta pro srovnání metabolismu, tak jsem to myslela. :)

      Vymazat
    5. Reverzní dieta je podle mě super krok pro srovnání metabolismu a trávení, ale zase člověk musí někde vzít (vypočítat) kolik maker atd. :) Stejně je to začarovaný kruh, 9 lidem to pomůže, 10. ne, to je riziko povolání, stejně tak jako nasadit na zánět průdušek každému jedny ATB, na 9 lidí zabere, na 10. ne, je to složité :).

      Vymazat
  10. Taky jsem zkoušela si vše zapisovat do kalorických tabulek. Z počátku mě to hrozně bavilo a vůbec mi to nevadilo ale vydrželo mi to přibližně měsíc, kdy jsem se furt hlídala, měla přehled ale už bez tabulek. Když to tak čtu, že si se rozhodla to znovu zkusit, možná to zkusím taky. No, uvidíme😀 každopádně o jídelníček si také ráda napíšu. 💪😊😘

    OdpovědětVymazat
  11. Ahojky, prvně bych ti chtěla říct, že mi přijdeš moc milá a ráda sleduju tvůj blog, protože si na mě vždy přenášela pozitivní energii, ale musím říct, že tenhle článek mě docela zklamal. Dlouho sem uvažovala jestli ti sem vůbec psát (upřímně tohle nikdy nedělám), ale nějak sem cítila prostě potřebu se tě zeptat, opravdu si myslíš, že máš dostatečný znalosti na sestavování jídelníčků? Já třeba osobně studuju medicínu, za ty léta vím přesně co jak v těle funguje a i přesto po těch X letech bych si netroufla sestavovat někomu jen tak jídelníček, ty si na to troufáš po třech týdnech kurzu? Já vím, že se budeš snažit sestavit ty jídelníčky, ale přece jen upřímně nepředpokládám, že pošleš svoje "klienty" na biochemii, možná ani nebudeš vědět jejich přesný podíl svalové hmoty, nemluvě o všech hypotyreózách, Cushinzích apod., tohle všechno může vést k tomu, že se tihle lidi budou trápit s naprosto nesmyslnou dietou... Koneckonců ty se stále prezentuješ jako "bývalá anorektička", opravdu chceš, aby někdo takhle i z tvého přičinění mohl dopadnout stejně?
    Prosím tě, neber tohle jako nějaký "hejt", jen se mi tohle honilo hlavou, ani na to nemusíš odpovídat, jen se nad tím prosím zamysli a řekni si, jestli se nemuůže stát to, že nakonec někomu ublížíš. Děkuju

    OdpovědětVymazat
  12. Myslim si ze tabulky su dobry sluha ale zly pan.

    OdpovědětVymazat
  13. Peťulko skvělej článek ☺taky jsem teď začala podle tabulek tak jsem fakt zcědavá zda mi to vydrží��akorat mam jedbu otazku :dala jsem si do kalkulačky ze chci váhu udržovat no tak to ted podle toho dodrzuju ale chtela bych vedet jestli se zbavim tuku i kdyz tam mam udrzovat vahu? Dekuji moc

    OdpovědětVymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥