Snow Grey Glitter Pointer

7. ledna 2017

PROČ NEDRŽÍM DIETU A ŽIJU ZDRAVĚ


Přijde mi, že poslední dobou si lidi myslí, že je svět rozdělen na dva tábory. Tábor A a tábor B. Ti co žijí zdravě a Ti co zdravě nežijí. A myslí si to právě hodně lidí, co se snaží za každou cenu nasoukat do toho prvního tábora. Člověk, který žije zdravě je podle nich jak ze škatulky. Salátík, proteiňáček, kuřecí. Makra a kalorie na gram zapsaný v tabulkách, které má nejlépe zapsané ve třech aplikacích mobilu, aby se nestal nějakej fail a náhodou se s jídelníčkem nesekl. Na břiše vysekaný buchty, biceps napumpovanej a zadek vydřepovanej. No prostě jedna velká chodící a svalnatá dokonalost, která je perfektní jak při každém tréninku, tak při každém jídelníčku, který je naprosto bez jakéhokoliv náznaku něčeho z tábora dvě.
Tak a tábor číslo dvě ... to je jen v kterém by většina z nás asi nechtěla žít a nebo když v něm žije, snaží se vermomocí stát součástí té dokonalosti číslo jedna. V tomhle táboře se můžete celý den jen ládovat čokoládou, tváře mít naducaný, tělo samej tuk, hejbat se tak maximálně při pohybu ruky plné brambůrků směrem k ústům a když tam nejíte, tak paříte a lejete tvrdej alkohol po litrech.
No dobře. To jsem asi přehnala a ty dva tábory jsem popsala dost extrémně, ale přeci jenom nějakej důvod jsem k tomu měla. Chtěla jsem Vám totiž ukázat to, jak si většina lidí představuje tento svět z pohledu zdravého životního stylu. A když se odhodlají svůj život přestěhovat z druhého tábora do toho prvního a udělat ze sebe jiného člověka, který bude žít zdravěji, přeženou to. 


Projíždim Instagram a sleduju stovky Fitnessek z celýho světa. Koukám na jejich fotky z tréninků, fotky postav a všechny fotky jsou tak dokonalý. Jak z pohádky. Ten její trénink vypadá tak jinak, líp než ten můj. A ten její jídelníček. Ona si snad nikdy nedá kousek čokolády. Jdu k zrcadlu a koukám na sebe. Koukám na svůj zadek, kterej není tak hezkej, jako ten jejich. Není tak kulatej a pevnej, asi málo dřepuju. Koukám na svoje ruce a po každý si řeknu, že bych je měla cvičit víc, protože můj biceps je pořád někde schovanej. Vyhrnu triko a sleduju to zalitý břicho, který absolutně neukazuje nějakej náznak toho, že jsem za posledních 5 let cvičila. Dávám do toho tolik a vidím tak málo. Odcházím od zrcadla a jsem smutná, demotivovaná a mám vztek. Vyčítám si každej gram jídla, který jsem snědla a nechtěla jsem. I když to byla debilní rýže, nebo kousek ovoce. Vyčítám si, že jsem nešla pár dní zpět do fitka, i když jsem usínala za chůze.


Ano. Teď jsem Vám popsala moji skoro každodenní rutinu, který jsem se díky bohu už zbavila. A díky tomu, že jsem si tyhle pocity sama zažila, proto píšu tenhle článek. Svět fitness není jedna velká dokonalost, stejně tak jako zdravý životní styl není o tom být perfektní. 

Hodně lidí v důsledku tohoto domnění začnou žít zdravě a jsou přesvědčeni, že odteď musí jíst jen zeleninu, vyřadit přílohy, nebo dokonce i ovoce, večer už se ani nepodívat na něco s větším obsahem sacharidů, aby náhodou nenabrali 20 kilo tuku a když se podívají, musí to jít ihned vypotit nejmíň hodinovým pobytem na Orbitreku, nebo podobném šíleném stroji. No a co se nestane. Takhle to vydrží pár dní, týden, maximálně měsíc a představa o tom, jak budou žít zdravě a zařadí se do tábora číslo jedna, který je plný dokonalosti, se rázem rozplyne jako pára nad hrncem. No a takový lidé mají tendenci klást si otázku : Jaktože oni to vydrží a já ne? Co mám jako dělat?

Můj názor na zdravý životní styl se hodně změnil. Dřív jsem byla posedlá a myslela jsem si to samé. Do hlavy jsem se snažila za každou cenu narvat co nejvíce nějakých prapodivných a hlavně hodně přísných pravidel, které jsem chtěla dodržovat, abych líp vypadala, zhubla a zařadila se konečně k těm, co žijí zdravě. A taky se mi to povedlo. Byla jsem na sebe přísná a jídlo jsem si pomalu a jistě zase přestávala užívat. Jídlo jsem měla zapsaný na gram přesně ve všemožných tabulkách, kalorický příjem mi blikal jak kontrolka v hlavě a občas mi přišlo, že na tréninku spím, když jsem jela už asi desátý den cvičení v kuse. No a nedej bože když mi někdo nabídl něco nezdravého, to jsem ho málem zabila pohledem, jak si to jako vůbec dovoluje. :D

Momentálně se nacházím v opravdu zvláštním rozpoložení. Můj životní styl se dostal do etapy, kdy je podle mě nejzdravější jaký kdy byl, ale pro mojí psychiku. Kdyby mi dneska někdo řekl, že bych měla jíst jen zeleninu a běhat kolem baráku dlouhý hodiny, jen abych nějak vypadala, vzala bych si do ruky brambůrky, pustila bych si oblíbený film a odpověděla bych, že na to kašlu. A kdybych se měla zbavit sacharidů, ovoce, různých sirupů, hořký čokolády a tak dále, mohla bych si rovnou hodit mašli. :D To by byl pro mě konec světa a raději bych navěky věků zůstala v táboře B.

Teď možná někomu zlomím srdíčko, ale žít zdravě, neznamená už po zbytek života držet dietu. Dietou si můžete vážně uškodit a to jak psychicky, tak fyzicky. Z diety se může v klidu vyklubat po čase nějaká z poruch přijmu potravy. Ať už anorexie, kdy se začnete jídla bát, nebo například přejídání. To znamená, že se u Vás budou střídat období drastických diet, kdy se budete snažit zhubnout a vzápětí záchvaty nezastavitelné touhy po jídle v důsledku toho, že Váš režim je moc přísný. Dietami si vytvoříte negativní vztah ke svému tělu, protože si budete říkat, jak moc trpíte a jak moc se musíte omezovat a na Vašem těle to třeba ani tak není vidět. Nebudete mít energii na sport v důsledku toho, že máte moc nízký kalorický příjem. Vytvoříte si negativní vztah k jídlu a budete na sebe furt přísnější a přísnější. A co je nejhorší? Nebudete hubnout tuk, ale svalovou hmotu a s každým jídlem si bude Vaše tělo dělat zásoby, protože se bude bát, že už nikdy najíst nedostane. 


Žít zdravě pro mě neznamená nějak se omezovat, trápit či hladovět. Žít zdravě pro mě znamená nekvalitní potraviny nahrazovat těmi kvalitnějšími. Nesmažit ve friťáku, nejíst každej den k obědu bůček a bramborový knedlíky a nepít litry Fanty. Snažit se vyřadit kraviny a malinko přemýšlet nad tím, co svému tělu dáte. A pokud to znamená, že už si nikdy nemůžu dát něco dobrýho, skleničku vína, nebo si dát rest day, protože jsem nemocná, nebo unavená, tak to opravdu nechápu dnešní svět. :) A proto tenhle článek. Jen bych chtěla, aby se nad tím zamysleli všichni, kteří začínají pořád dokola a vzdávají to, když se něco nepovede, zruší trénink, nebo pokazí jídelníček. Nedělá to z Vás někoho, kdo by se měl automaticky cítit provinile, dělá to z Vás člověka. Stačí si to nastavit tak, aby se to dalo vydržet. :)

26 komentářů:

  1. Péťo, skvělý článek a naprosto s tebou souhlasím. Souhlas je o to silnější, protože já sama mám to, co ty píšeš za sebou, včetně ZP :-) Proto děkuji, že tento článek sdílíš do světa a že tento životní styl propaguješ :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Výbornej článek a naprosto souhlasím. Jsem za tebe moc ráda za to, že sis k tomuhle došla po tom, čím sis prošla. Děláš skvělou práci tím, jak tímhle sdílením svojí cesty a myšlenek inspiruješ ostatní. Jen tak dál!

    OdpovědětVymazat
  3. Nejhezčí a nejpravdivější článek co jsem přečetla za hoodně dlouhou dobu, ne-li vůbec. Děkuju ti za to jaká jsi a co se nám snažíš předat :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mám opravdu radost, že si to myslíš. Moc děkuji! :)

      Vymazat
  4. Upřímně si myslím, že ty se v tom plácáš pořád. Ano, pořád se snažíš všem (a asi i sama sobě) namluvit, jak si jídlo užíváš, vůbec se neomezuješ. Ale žít zdravě neznamená dát si knedlo vepřo nebo hambáč jednou za rok na narozeniny a knedlíky s uzeným třikrát do roka. Odvázat se na Vánoce, Silvestra....a to nazývat tím, že to není dieta. Normální stravování, o kterým ty mluvíš, vypadá jinak. Neříkám, že je dobré cpát se knedlíkama od rána do večera, ale klidně jednou týdně proč ne, k véče normální omáčku s rýží, špagety, atd. Prostě běžná jídla:) TO je normální stravování. Tím, že si vyhraníš dva extrémní tábory, je jasný, že ty vyjdeš jako "vyváženej střed". Takže neříkám ti, ať se vším sekneš, že to děláš špatně a já nevím co. Jen bych nemátla ostatní tím, že tohle je běžněj životní styl. Tohle je přehnaně zdravej (i když pro někoho ten nejlepší) životní styl. Rozhodně to ale není jídlo běžnýho člověka, co je mimo dietu. A ne, opravdu se nejedná o něco šíleně nezdravýho, když jíš např. knedlíky nebo špagety - třeba si to zjistit u lékařských článků a ne na nějakých fitness blogískách a insa fotečkách:) Dnešní "zdravý životní styl" je prostě strašně vyhrocenej. Holky, doporučuju sledovat na Yutube kanál NE HLADU - obě holčiny studují nutriční terapii a mají to v hlavě opravdu srovnané a hlavně REÁLNÉ. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A v čem se plácám? V poruchách přijmu potravy? Tak to ani náhodou a je mi líto, že někdo napíše takový komentář, aniž by mě pořádně znal. Píšu od srdce a píšu co si myslím a já si opravdu myslím, že na zdravém jídle není nic špatného a není to nějaké omezování. Jestli si myslíš, že jsem celý den na suché rýži, nebo kuřecím, tak jsi na omylu. Já netrpím, zdravé jídlo mi chutná a když nemám chuť na smažený jídla, řízek v trojobalu nebo knedlíky se svíčkovou, tak proč bych to jedla? Mnohem víc mi vyhovuje jíst zdravě a tyhle jídla omezit na minimum, protože mi nedělají dobře a už nemám ani potřebu je tolik jíst jako předtím. A víš proč? Protože zdravý jídlo mi to nahradí všema deseti. A jasně, nejsem v dietě, nedržím dietu, ale přeci jenom se starám o to co jím. Když už totiž tolik sportuji, tak chci abych měla i nějaké výsledky. :)

      Vymazat
    2. Vždyť jsem psala, že neříkám, že děláš všechno špatně a ať se začneš nezdravě cpát. Jen že si myslím, že normální životní styl nemusí být tak přehnaně zdravý, jako ten tvů a všech fitness blogerek :) Ano, když je to někoho koníček, životní smysl, cvičit a dbát na superzdravou stravu, tak proč ne. Ale prostě mi jenom přijde neúměrný nazývat tento typ stravování normálním :) A mimochodem, kdyby si na to neměla už chuť, tak přece nemáš potřebu si na svoje narozky nacpat pupek hambáčem a zajíst to zmrzlinou, a na Vánoce se naprat chlebíčky. Nemyslím to zle, ale takhle to prostě vidím :)

      Vymazat
    3. Musim jen souhlasit-bohuzel to tak je,zbavit se opravdu poruch prijmu potravy at uz je to jakakoliv sranda jako anorexie,bulimie,zp, neni Petí tak lehké jak si myslis, sama ve svych videich jak se z toho dostat radis toto: MĚ ZACHRÁNILO ZDRAVÉ JÍDLO..uz jen to ze tady rozdelujes jidlo na zdrave a dobre je proste spatne!!!!! Todle neni zdravy pristup k telu a natoz k hlave. Kdybych ti udelala dva muffiny,v jednom by byla mouka,cukr,maslo a druhy by byl ze spaldovy,medu nebo stevice ci co,nerekla bych ti co v cem je,poznala by si rozdil? ale jasne,nevysilujes,kdyz neco takoveho snis,ale proste porad budes radeji jist to zdrave, i kdyz ti proste bila mouka nikdy neublizi! Bila mouka a cukr jsou proste normalni potraviny,jako kazda druha, mouka jen nema vlakninu a cukr je proste cukr,stejen jako med,a lidi pribiraji z cukru jen mozna proto, ze nic jineho nejedi,jen to zapiji colou a cukr podle me nezasyti,proto pribiraji,protoze po cukru dostanes zase na neco chut,splacas pate pres devate a stejne si pak musis dat jidlo, kde je priloha,aby ses najedla poradne..cukr jako takovy podle me zabijak neni, jen v otm obrim mnozstvi ano,ale to ze denne splacnes susenky a dve buchty -jo to je proste balanc,protoze za hodku zjistis ze mas obri chut na normlani jidlo a pride to prirozene a o tom to je, zjistit a jist opravdu vse! aby ty sama sis uvedomila, ze joo todle mi chutna,néé todle mi nechutna. Jakmile davas nad urcita jidla byč,nikdy nikdy se z toho nedostanes! Porad nemas negativni vztah k nicemu,je jasne, ze se ted uz asi nezhroutis kdyz si das dort v cukrarne,ale to je to,ze si to povolujes na zvlastni prilezitosti,ale kazdy den ho tam jak se rika nepustis,nahradis ho radsi ultra "zdravou" palacinkou, ve finale ma kolikrat vic kalorii,ale ten mozek se proste takto krasne oblbne:) Za mě pro to,aby ses dostala z poruch prijmu potravy je to, JIST VSE,hybat se podle radosti,ale jist vse a telo si samo proste rekne,co mu chutna..:))) nic spatneho to neni,jen je tu hodne holek co maji ZP,BULIMII a anorexii a vidi toto a reknou si ,faaaajn pojdme jist takhle,protoze to neni zadne omezovani,ale uz jen to, ze jidlo radis na dva tabory je ten nejvetsi pruser jaky muze byt, vzdycky tady bude jidlo,ktere ma vic kalorii,min vitaminu,ale to ma i salat a mrkev :) ale telo proste i kdybys denne jedla a pila srajdy,telo si proste po par dnech rekne,hele dost,uz mi dej jabko a za par dni zase pride a rekne,chci tu ultra mega velkou zmrzku se slehackou,ale tim ze si misto toho das neco jineho,tim ses proad o krok zpet!

      Vymazat
  5. Já jsem ta z těch, kteří začínají pořád nanovo. Mám vysněný cíl, ale nejsem schopná do toho dát vše. Začala jsem chodit do fitka a byla tam každý den. Postupně nadšení opadlo, výsledky nikde a já začala uvažovat jestli to má cenu a dojdu do cíle. Dám tomu ještě šanci a po zkouškách se do toho snad pustím z větších vervou ;)
    Držím palce ať máte všichni pevnější vůli než já ;) Luca

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A je ten cíl reálný? To je hodně důležité. :) Zkus si nastavit cíle menší a postupně se dostávat k tomu velkému. Hodně štěstí.

      Vymazat
  6. Zajímavý článek :) Já si myslím, že ti tam chybí ještě jedna skupina, do které patříš jak ty, tak i spoustu dalších lidí a to ta, která už žádnými extrémy nežije. A pokud bych měla zareagovat na jeden anonymní komentář o tom, co je normální jídlo a že se v tom pořád plácáš - nechápu to. O tom zdravý životní styl je, že se snažíme myslet zdravě a taky jíst zdravě. Na odlehčený stravě přeci není nic nenormálního a my sami dokážeme zjistit, jaká jídla nám víc vyhovují. To je potom celá společnost lidí s normálním uvažováním a "zdravějším" jídelníčkem jako co, lidi s poruchou přijmu potravy? Nevím jak to cítíš ty, Péťo, ale tohle může říct jen člověk, který si ničím takovým neprošel, protože až pak by zjistil, co je extrém. ZDRAVÝ životní styl není žádné omezování, jíme na co máme chuť a o tom to je. Kdybychom měli chuť na knedlo zelo vepřo, tak si to dáme, ale ta chuť na tohle jídlo třeba není (nebo minimálně ne tak často). A to z nás nedělá nemocně uvažující lidi. Je to věc názoru, nikomu ho nechci brát, ale jen jsem se k tomu chtěla vyjádřit a říct ti, že máš mojí podporu :) Je to tvoje cesta a nejvíc nám dají stejně osobní zkušenosti. Těším se na další článek :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ten začátek je spíš o tom, co mi přijde, že si ostatní lidi myslí. Já jsem samozřejmě názoru, že tahle třetí skupina taky existuje. :) A naprosto s Tebou souhlasím. Pro mě taky není zdravý životní styl nějaký omezování a trápení sebe sama. Ale víš co? Ono je to vlastně jedno, co si myslí ostatní. Důležitý je to, co každej ví sám o sobě a o tom, jak se cítí. Jestli zdravě, nebo nějak přehnaně. :) Děkuju moc!

      Vymazat
  7. Najlepsie zmazat instagram a podobne siete a prestat sa inspirovat nazormi zo sveta profesionalnych fitnessiek a bodybuilderov, ktorych tym ziju 24/7 a za to, ze sa stravuju lowcarb a pod. a propaguju to, spolu so vsetkymi tymi umelo dochucovanymi fitness pochutinami, ich tieto firmy "spomzoruju". Opat jeden velky potravinarsky biznis, ktori je ucelovo smerovany prave na ludi, ktori zacinaju zit "zdravo".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky možnost, ale já to takhle to neberu. :) Instagram je přeci jenom hodně velkou inspirací. Ať už na jídla, cvičení, oblečení a tak dále. Ovšem důležitý je umět se nad to povznést a uvědomit si, že ne všechno je tak dokonalý, jako na fotkách. :)

      Vymazat
  8. Na to máme úplně stejný názor :-) Je to zlo, co se dneska děje co se fitness týče. Už dávno to není cesta ke zdraví, ale cesta k tomu mít ty nejlepší fotky na istagramu. Občas mám fakt vztek. Ale bojím se, že to bude už jen horší..
    Jsem ráda, že jsou lidé jako ty, kteří pořád mají rozum :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Péťo měla bych na tebe prosbu.
    Nenatočila bys cvičící video pro NAPROSTÉ ZAČÁTEČNÍKY? Vím že máš několik videí na různé části postavy, ale mám na mysli nějaké video vhodné pro naprosté neznalce na posilování celého těla a případné tipy na kardio, nebo jak zezačátku začít a co bys úplným začátečníkům poradila. Moc bys mi tím pomohla. ♥ Na blogu toho máš hodně, ale není tu nic takového uceleného kde by to bylo všechno vysvětleno a video by bylo v tomto případě lepší. Jsi skvělá a moc tě obdivuju! Posílám lásku!
    K.

    OdpovědětVymazat
  10. Máš pravdu no. Ono kolikrát koukat na ten instagram je dost deprimující, člověk to prostě musí brát s rezervou a jen jako inspiraci, než jako cíl.

    OdpovědětVymazat
  11. AHoj Péťo, řekla bych, že chápu oba názory. Lidi,kteří tu píší o tom, co nazýváš normálním jídlem, mohou mít ze článku trošku pocit, že tím, že jsi to takhle vyhranila se řadí automaticky se svou stravou do táboru B. Prostě mají jednou týdně knedlo-zelo a je dle tohoto článku "jakoby" špatně ,protože Ty ne, a nebo druhá věc, chytají se moc slova normální- a vidí v Tvém životním stylu omezování v tom, že si něco už tolik nedáváš a nepřijde jim to normální. Chápu to trochu z pohledu člověka,který třeba necvičí a nejede si za tím aby nějak vypadal. Prostě nedrží pravidla,ale je mu dobře, je zdravý a tohle nepotřebuje. Však nic proti, je to věc každého a jde o to,jak se ten jedinec chce cítit.
    Na druhou stranu úžasný článek, k čemuž se přikláním víc. Jednou jsi v Asku řekla, že nemáš vzor. Já také nemám nikoho, kde bych si řekla,takhle budu vypadat a proto makám. Né, cvičím, abych se udržovala fit, líbila se sama sobě a cítila se prostě ok a hlavně mě to baví. Ale jednou mojí velkou inspirací jsi Ty. Vůbec si neříkám, budu jíst co ona, budu cvičit, co ona, musím tak vypadat. Říkám si,konečně žádná joo fitnesačka z instagramu,prostě normální holka jako já, s reálnýma cílema, chytrá, cílevědomá - prostě v tomhle se v Tobě trošku vidím, nikoliv v tom, budu takhle vypadat ;)
    Takže Ti chci popřát,aby chřipka nadobro odešla, a Ty jsi mohla pokračovat dál v tom, co Tě baví. Aby jsi byla dále úžasná,jako doposud a cvičení zdar. ;)

    OdpovědětVymazat
  12. Mně se tvůj přístup a názor strašně líbí, instagramy se všechny musí brát s velkou rezervou, máloco je odraz pravý skutečnosti :)

    OdpovědětVymazat
  13. Milá Péťo, já bych to moc ráda poděkovala. Díky tobě získávám opravdu velkou motivaci. :) Mám případ opravdu špatného stravování vedoucího nejen k poměrně velkému nárůstu váhy, ale i zdravotním problémům. Už zhruba šest let se snažím s tím něco dělat, ale neustále jsem končila po dvou týdnech striktního dodržování téměř až nesmyslně přísného jídelníčku. Pokaždé s katastrofálními výsledky, nerealizovatelnými cíly a s psychikou na dně. Asi před rokem jsem dospěla k názoru, že nejsem schopna změnit veškeré své špatné náviky na luknutí prstů a rozhodla jsem se měnit stravu a celkový jídelníček hezky pomalu a postupně. Výsledky byly lepší, vydržela jsem například dva měsíce, cítila jsem se skvěle a už už jsem si chtěla blahopřát k vítězství. Začala jsem slavit příliš brzy. Stačil menší stres, jeden velký pytlík chipsů a byla jsem zase na začátku... Nedávno jsem ale objevila tvůj instagram a skrze něj jsem se dopátrala i tohohle blogu. Bylo to zhruba dva poslední týdny v prosinci. Řekla jsem si, že si tvou výzvu na rok 2017 trochu přizpůsobím a tentokrát nepolevím. Vyměnila jsem tedy váhu za zrcadlo a kladu si na srdce, že to dělám pro sebe a pro své zdraví. Moc mě motivuješ a ráda čtu tvé články. Také cvičím podle tvých videí a přesto, že můj jídelníček není dokonalý a stále se učím, tak to jde lépe než kdy předtím a hlavní je, že mě to těší a mám z toho skvělý pocit. :))

    OdpovědětVymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥