Snow Grey Glitter Pointer

13. listopadu 2016

NEJČASTĚJŠÍ MÝTY O HUBNUTÍ


Dneska pro Vás mám článek, o který jsem se s Vámi chtěla podělit už delší dobu. K psaní si dneska pouštím playlist ze Spotify, takže jsem zvědavá, jestli ho vydržím nevypnout až do konce. K psaní příspěvků na blog totiž potřebuju hrobový ticho, nikdo mě nesmí rušit a vždycky celou dobu psaní ignoruju všechny upozornění na počítači a mobilu ze sociálních sítí. :D V dnešním článku bych se s Vámi chtěla pobavit o tom, jaký mám názor na mýty o hubnutí a o zdravém životním stylu a chtěla bych se s Vámi podělit o ty nejvíc rozsáhlý, kterýma si škodí hodně začátečníků.

První a nejčastější mýtus, který si snad vyzkoušel každý z nás ... když chci zhubnout, musím hladovět. Ano, člověk když hladový, tak opravdu hubne, ale má to hned několik háčků. Ten první a nejmíň příjemný háček... Vy když hubnete hladověním, hubnete nejprve svalovou hmotu a ne tuk. Proto když se dáte do hubnutí například za účelem toho, že chcete mít pevné nohy, po zhubnutí hladověním a nejedením pravděpodobně zmenší jen svůj objem, ale pořád budou rosolovité a opravdu se nezpevní. Další nepříjemný háček ... Vaše tělo si bude dělat zásoby a je možné že se Vám kila brzy vrátí. Pokud držíte nějakou hladovku, Vaše tělo si s každým jídlem uloží všechno do tukových zásob, protože jakmile ho nakrmíte, ono si řekne : "Ty jo, on/a mi dává tak málo jídla, musím si tohle uložit do zásob, protože budu pak zase dlouho hladovět." No a když jsem zmínila přibrání váhy nazpátek, myslela jsem tzv. jojo efekt. Většinou totiž lidé, kteří nejí a hubnou tímto způsobem, tuhle "zázračnou" dietku moc dlouho nevydrží a zase se brzy pustí do papkání a při nejhorším ještě do hodně nezdravého papkání. Nedá se to vydržet, je to moc přísné a rozhodně to není trvale udržitelné. Proto naberou hned kila zpět a většinou ještě pár kilo navíc. Taky znáte někoho z okolí kdo neustále hubne a pak ho vždycky potkáte a má kila zase nahoře a takhle pořád dokola? To jsou právě lidi, kteří hubnou tímto způsobem. Hladověním si zkrátka o hodně víc uškodíte, než aby jste tělu pomohli k lepším tvarům a postavě. Většinou tuhle metodu zařazují začátečníci, kteří nevědí, jak zlepšit postavu a taky lidi, kteří nemají trpělivost, nebo dostatek času na zhubnutí. Proto začněte na postavě do plavek makat už teď a ne 14 dní před létem, aby jste se mohli hubnout zdravě, přirozeně a hlavně aby jste po létě kila neměli zase nahoře.



V televizi běží teleshoping se zázračnými tabletkami na hubnutí, já na to nevěřícně koukám a v hlavě mi běží myšlenka o tom, jak si tohle sakra někdo může koupit, jak za to může dát takový neskutečný prachy a hlavně, jak tomu sakra může někdo věřit. Věřte nebo ne, hodně lidí zvedne telefon a zázračné pilule, kterými prý spasí svět a získá postavu bikini fitness za 14 dní i když budete jíst cokoliv a celý den se jen válet jako čuňátko :D, si objedná. Jsem ráda, že v dnešní době už takových mladých lidí moc není a že většina z nás ví, že takové zázraky prostě neexistují a že pro dobrou postavu se musí makat. I když neříkám, že by takové zázračné pilule nebyly super. :D Každopádně až uvidíte tu starší generaci, Vaší maminku, tetičku, taťku, strejdu ... jak si nějaké takové svinstvo kupují za účelem zhubnutí, pořádně a důrazně jim to vysvětlete a poraďte jim, že výsledků opravdu dosáhnout jen zdravějším žitovním stylem. Samozřejmě existují tabletky, které Vám pomohou k lepším výsledkům a výkonům. Například takové spalovače. Prosím, nepleťme si teď prášky na hubnutí se spalovačem. Spalovač slouží k efektivnějšímu spalování tuků při fyzickém výkonu. Opravdu to není tak, že byste si každé ráno zapili dva spalovače a po měsíci byste díky tomu měli figuru, jak ze škatulky. Užívání spalovačů je jen malou pomůckou pro všechny trénující lidi, aby jejich tělo bylo o trošku líp nakopnutý. :) A samozřejmě fungují jen s pravidelným cvičením a zdravým jídelníčkem.



Dělám si véču v osm večer a z kuchyně volám : "Mami? Cos měla k večeři?" ... Hladová mamka mi od telky namotivovaně prozradí své nové rozhodnutí : "Nic, hubnu." To odstartuje další mojí přednášku, kterých u nás doma není nikdy dost, jelikož moje mamka s taťkou, mají hubnoucí mýty a celkově mýty o jídle, zaryté hodně pod kůží a moc si ode mě nedají poradit. V tu chvíli mi mamka prozradí, že nejí už od pěti hodin večer a já několikrát protočím panenkama a vzápětí si vzpomenu na sebe, jak jsem tuhle techniku aplikovala tenkrát i já. Základem hubnutí je totiž pravidelnost a proto je tahle "technika hubnutí" vážně úplná kravina. Když totiž přestaneme jíst například po té páté hodině, jdeme spát například v jedenáct večer a probudíme se například v 7 ráno. Naše tělo hladoví hned několik hodin, než jdete spát a pak ještě celou noc. Nakonec můžete být i víc než 15 hodin bez jídla. No a pak už je to podobné jako u mýtu prvního. Po této dlouhé době bez jídla si dáte konečně něco do žaludku a Vaše tělo si okamžitě udělá zásobu v podobě tuku, protože se zase bojí, že bude dlouho trpět. Po této metodě budeme spíš nabírat tuk, než abychom hubli a naštěstí moje mamka už na to taky přišla a nechala si tenkrát poradit.   



A pak tu máme mýtus, který jsme na sebe snad ani nikdy neaplikovala, jelikož mi odjakživa přijde jen pro hodně naivní lidi. Když cvičím, můžu jíst cokoliv a zhubnu. Dobře... možná když hodně přimhouříme oči, podíváme se na to z jiného pohledu a ještě budeme hodně tolerantní, tak dobře, můžeme říct, že to je asi pravda. Ale já sama vím, že tohle tvrzení většinou říkají lidi, kteří cvičí třikrát týdně hodinku a přitom do sebe cpou jídla nezdravá, tučná a sladká. Ano, opravdu se v našem světě najdou tací jedinci, kterým prostě pán bůh nadělil skvělé spalování a metabolismus, mají skvělou genetiku a buď jsou hubení už od přírody, nebo prostě můžou sníst cokoliv, udělat za den pár kroků a prostě nepřiberou ani gram tuku. Pak jsme tu ale my, kteří už takovou skvělou super schopnost nemáme a prostě pro výsledky musíme makat. Ale z 70% záleží na tom, co my sníme a jen zbylých 30% je trénink a cvičení. Takže pokud nejste vrcholový sportovci, kteří většinu dne makají, tak bych Vám tohle tvrzení taky moc nevěřila. Pokud si zajdete jednou týdně do fitka, pravděpodobně nemůžete jíst kamiony sladkostí a druhej kamion tučnýho jídla a ještě z toho hubnout. Základ je prostě zdravý, pravidelný stravování.


Kdyby jste mě znali před tím, než jsem se začala zajímat o zdravý životní styl a cvičení, možná byste viděli ten mega progress v mý hlavě, kterej se stal a za kterej jsem na sebe ohromně pyšná dodnes. Dřív jsem byla mega párty girl, milovala jsem všechny akce, kde se pařilo, každej víkend jsem byla někde s partou a pokaždý jsme do sebe lili hrozný množství alkoholu. Neuměla jsem se bez alkoholu vůbec bavit a všude kde byl, tam jsem musela být já. Můj týden proto vypadal tak, že jsem ve všední dny chodila do školy/práce, o víkendu jsem šla na párty a v neděli jsem celej den ležela a vyspávala kocovinu. A takhle pořád dokola, dokola a dokola. Já nevím, asi to k tomu věku patří, protože když koukám na ty lidi kolem sebe, úplně se umím vžít do jejich myšlení a vím, že já jsem z toho taky tenkrát byla odvařená a hrozně mě to bavilo, ale jsem teď neuvěřitelně ráda, že jsem šla do sebe, že jsem sebrala všechnu svou sebeúctu a rozhodla jsem se s tím skončit a začít si užívat život jinak. Nejvíc mi je do smíchu, když se vrátím myšlenkama do dob, kdy jsem v týdnu jedla zdravě, cvičila jsem a o víkendu jsem do sebe lila alkohol proudem a jako bonus jsem kouřila tak 2 krabičky za den a myslela jsem si, jak žiju hrozně #healthy. Bohužel i teď tohle vidím na některých lidech, kteří makají a pak si takhle škodí alkoholem a obhajují si to tím, že když celý týden makají, tak si přece můžou o víkendu užívat. Hele, já nemám nic proti tomu, občas si dát třeba víno, když je nějaká příležitost, nebo oslava, i když jsem ho teda měla za poslední rok jen jednou a bohatě mi to stačilo, ale lít do sebe každý týden litry alkoholu a přitom si myslet, jak je to normální a jak budou i tak výsledky, mi přijde už padlý na hlavu a je škoda, když vidím, kolik lidí to takhle praktikuje. Přitom do sebe dostanou tolik špatných látek a zbytečných kvant prázdných kalorií. Když už zdravý životní styl, tak se vším všudy. :)


A poslední mýtus, který chci dneska zmínit jsou výrobky, kterými Vás chtějí výrobci ošálit. Jde o výrobky s nápisem fitness, light, healthy a bla bla bla bla. U takových výrobků bych zbystřila snad ještě víc, než kdyby to tam výrobce vůbec nepoznamenal. Jde totiž většinou o marketingový tah, jak nalákat, co nejvíc lidí. V dnešní době je fitness hodně populární, firmy vědí, že aktuálně lidi dbají na jídelníčkách a na tom, co snědí a proto se snaží zákazníky malinko obelhat. A většina lidí má bohužel jakmile vidí na balíčku nápis fitness zatmění před očima a hází tyhle výrobky okamžitě do košíku a nezajímá je nic jinýho. Ovšem, ne všechno je tak hrozně super, jako ten super nápis fitness na obalu. Z 99ti % je to opravdu jen kec a když otočíte balení zezadu, podíváte se pravdě přímo do očí. Většinou se totiž dočtete nemilé informace o tom, co to papáníčko obsahuje a rázem se vám fitness domněnka o tomto jídle rozpadne během pár sekund. To samé nápis light. Žít zdravě, opravdu neznamená nejíst žádné tuky. Tuky jsou potřeba stejně jako bílkoviny a sacharidy a proto výrobky light nejsou tak úplně úžasnou volbou při Vašem nákupu, jak jste si třeba mysleli. Light výrobky jsou totiž většinou zbaveny tuku, na úkor živin. A když se podíváte opět na obal zezadu, dojde Vám, že raději budete mít v jídle malinko víc tuku, než tolik nezdravých látek, éček a bůh ví čeho. Proto se raději zaměřte na kvalitu výrobků, když kupujete něco nového, přečtěte si obal a rozhodně nevěřte těmto označením. Firmám jde jen o to, nalákat na výrobek, co nejvíc kupujících.

Tak já doufám, že tento článek Vám malinko pomohl a já se těším na Vaše reakce. Mějte se krásně! :)

13 komentářů:

  1. Nechci byt rypal, ale pravidelna strava je asi nejvetsi mytus, ktery muze ve svete existovat. Vazne si myslis, ze lidske telo je tak hloupe, ze kdyz bude nekolik hodin bez jidla, zacne pozirat sve vlastni svaly? Ztrate svalove hmoty pri hubnuti se da zabranit dostatecnym prijmem bilkovin .. a samozrejme, aby clovek hubnul, je nutne mit nizsi kaloricky prijem nez jeho telo potrebuje. Pokud ma clovek nizsi prijem, je logicke, ze obcas bude mit pocit hladu. To ale neznamena, ze musi jit a najist se. Dost casto staci si dat kafe nebo vypit trochu vody.

    Paradoxne k tvemu textu - je mnoho studii, ktere prokazaly, ze lide, kteri jedli jednou denne, zhubli vice TUKU, nez lide, kteri jedli pravidelne kazdych x hodin. Zamerne pisu tuku, aby si to nekdo nepletl s celkovou hmotou vcetne svalu.

    Pust totiz velmi dobre funguje i na ochranu svalove hmoty - za predpokladu, ze je pote telu dodano dostatecne mnozstvi bilkovin (a je jedno, jestli to je hned po treninku nebo treba az vecer). Osobne chodim cvicit jen na lacno.

    Ale abych se vratil zpet k tomu mytu - prave ta pravidelnost, se kterou lide ji (a hlavne sacharidy) ma ten vysledek, ze maji casto hlad .. jejich telo je proste zvykle, ze dostava kazdou chvili najist a tak neumi vyuzit vlastni tukove zasoby (a ze jich na sobe mame dost - i hubeni lide). Velkou miru zasluh na tom ma i krevni cukr, ktery ma vetsina lidi jako na horske draze - najim se, stoupne krevni cukr, za 3-4 hodinky spadne a dostanu hlad, najim se znovu a tak dale.. nejde jen o hlad, celkove tyhle vykyvy nejsou zdrave pro cely organismus, hlavne k tvorbe inzulinove rezistence a nedejboze i k cukrovce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně jak jste napsal v posledním odstavci, často klesne hladina glykémie a my dostáváme "vlčí" hlad a právě tomu pravidelné stravování předchází. Tento trend pravidelného stravování (a nejde o to zda jíme 5x nebo 3x za den) vznikl, kvůli lidem kteří se snaží zhubnout. Protože pak nemají potřebu se nafutrovat jedním jídlem téměř do bezvědomí, naopak jedí malé porce po určitých časových jednotkách. Tím glykemie neklesá pod spodní hranici, člověk němá hlad a metabolismus pracuje konstantně. Samozřejmě by pauza neměla být kratší než 2 hodiny, jinak v žaludku "mícháme" už částečně natrávenou stravu obalenou hlenem a téměř nenatrávenou, čímž tělu stěžujeme práci. A jinak ano, každý člověk to má ale individuálně, někomu vyhovuje jít 2x denně, někomu ne. Každý jsme jiný a každý to máme trochu jinak, ale jíst pravidelně (a je jedno kolikrát) je jedno z všeobecných pravidel. :)
      Andrea Mokrejšová

      Vymazat
    2. Každý na to máme jiný pohled a každému to i jinak vyhovuje. Mě to vyhovuje takhle a chtěla jsem se o to podělit. :)

      Vymazat
  2. Naprosto souhlasím se vším! A nejvíc s tím, že se mi taky hrozně během 5ti let změnil pohled na vše co se týká tohoto tématu a jsem za to nesmírně ráda!!! :) ,,Nejvíc mi je do smíchu, když se vrátím myšlenkama do dob, kdy jsem v týdnu jedla zdravě, cvičila jsem a o víkendu jsem do sebe lila alkohol proudem a jako bonus jsem kouřila tak 2 krabičky za den a myslela jsem si, jak žiju hrozně #healthy." - přesně můj případ!!! :D :D
    A to s tím nejezením, to mě napadlo ve 14ti a po třech dnech hladovění a umírání :D :D jsem přišla na to, že to tak asi nebude, naštěstí po třech dnech! :D Tabletkám jsem nikdy nevěřila, NAŠTĚSTÍ! :D
    Já teda se přiznávám, že víno si dopřeju určitě aspoň 1x týdně, ale je to sklenička nebo dvě. To si myslím vůbec není takové zlo :D :)
    Jinak všímám si docela dost, že když 4 roky cvičím pravidelně, shodila jsem 10 kg cca, že se mé spalování zrychlilo, je to možné? Nějak jsem se o to ještě nezajímala, ale často mi to běhá v myšlenkách, protože např. dnes jsem si zacvičila video od jillian, co jsem cvičila 2 roky zpět a byla jsem teda víc zpocená, ale přitom to pro mě bylo mnohem jednodušší :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S větším podílem svalů v těle se metabolismus zrychluje. - hodně jednoduše řečeno. Takže možné to podle mě je :)

      Vymazat
    2. Taky jsem to tak dělala. Byla jsem největší párty girl, jednou jsem si dala něco zdravýho a hned jsem si říkala, jak makám. :D Takže koukám, že sis taky prošla svým a udělala si velkej pokrok v hlavě a přístupu k tomu všemu. Super! :)

      Vymazat
  3. Naprosto souhlasím :) Uznávám sice, že už existují studie, které trochu vyvracejí pravidelnou stravu (a kdoví co ještě) a vůbec se objevilo fakt hodně technik, jak účinně zhubnout, ale podle mě je tohle pro normálního žijícího člověka zbytečné a bez pomoci odborníka by se do toho akorát víc zamotal.
    Možná bych ještě doplnila mýtus, že po sacharidech se přibírá, hlavně po těch, které si dáme na večer. Podle mě je totiž úplně jedno, jak si makra rozvrhneme, hlavně, abychom je dokázali za celý den přijmout. Pokud bychom je ale doháněli někdy o půlnoci, tak už to ale není moc zdravý z hlediska pravidelnosti a vyvýženosti :D Ale to jsi zmínila i ty v minulých článcích. Moc hezký článek, jsi moc příjemná a Tvojí tvorbu jsem si neskutečně oblíbila :D :)
    www.lucastirska.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. S těma rodičema to mám úplně stejně..Táta se teď snaží zhubnout a taky si myslí, že jakmile nebude moc jíst, bude to pro něj to nejlepší. Kroucení panenkama a přednáška o tom jaká je to blbost ho pak taky nemine.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Klasika no. Ale hlavně, že my víme, jak je to správně. :)

      Vymazat
  5. No teda... Ja většinu věcí nevěděla 😂 je super, že tento blog děláš. Ja jsem totiž začátečník celkově v cvičení a ve zdravé stravě. Chci se jenom zeptat. Může se cvičit každý den nebo nesmí?
    Jinak skvěle píšes. Ten JoJo efekt jsem viděla u taťky. Dělal si dietu a tím, ze nebude jíst žádné pečivo, ani cukrovi, jen zeleninu a ovoce. Opravdu schudl. Ale potom zase začal jíst chleba ( rohlíky nejí do teď) a začal se cpat sladkostma a teď je tlustejsi nez byl...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě těší, že článek pomohl. :) Děkuji moc za hezký komentář a taťka se alespoň ponaučil pro příště. :)

      Vymazat
  6. Ahoj, na tvůj blog jsem narazila dnes a moc mě baví. Líbí se mi tvůj přístup a je super, že slepě nevěříš všem fitness radám a vyvracíš typické fitness mýty. Souhlasím ale s prvním komentářem, že i když tobě třeba přijde jasné, že je pro hubnutí nejdůležitější jíst méně kalorií než vydáme a pro nabírání mít naopak vyšší příjem než výdej, spousta lidí si to neuvědomuje a může je zmást rada "jíst zdravě a pravidelně", jak jsi už zmiňovala dříve, pokud bude někdo jíst 7krát denně pravidelně mísu plnou zdravého ovoce, může pořád přibrat a není to ideální :) Určitě bych na to dala důraz, určitě můžeš spoustu lidí inspirovat.
    Jinak opravdu skvělé články a určitě máš novou čtenářku :)

    Jenny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, ale samozřejmě je důležité jít zlatou střední cestou a né do sebe cpát tuny jídla každé dvě hodiny. :) Jinak souhlasím samozřejmě. Jinak moc děkuji za hezký komentář, vážím si pozitivního názoru na blog. :)

      Vymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥