Snow Grey Glitter Pointer

19. dubna 2016

MAKEJ, ALE NEZAPOMÍNEJ NA ODPOČINEK


Přeji hezké úterý!


Myslím si, že dneska je úplně vhodný den na nějaký aspoň trochu motivační, uklidňující a hlavně ne tolik teoretický článek, jako tomu bylo celý víkend. (Ano, zase jsem si tu hrála na velkou odbornici přes zdravý jídlo :D) Venku je opět hezky, já musím trčet nemocná doma a tak se chci pomocí blogu nějak pozitivně naladit, psát pozitivní slova pro Vás a snad Vás taky malinko dostat do kladnějších vibrací dnešního dne. 




Když jsem minulý týden zveřejnila na Instagramu fotku a pod ni napsala, jaké články byste si přáli a rádi byste je četli, přišlo mi vážně hodně nápadů, který mě zaujali. Určitě se jim postupem času budu věnovat a zkusím něco sesmolit na každé téma, které jste mi napsali. Jeden návrh mě z nich ale zaujal nejvíc a to "Jak trávím svůj rest day, jak často ho mám a proč je důležitý?" Došlo mi, že tady sice furt kvákám dokola o tom, jak cvičit, makat, nevymlouvat se a prostě dřít na tom, aby to v létě za něco stálo. (Možná to totiž ani nevíte, ale já se snažím motivovat těmito články nejen Vás, ale pomáhají i mě. :D) No a aby to bylo dneska malinko klidnější, příjemnější a aby jsme si taky malinko odpočnuli a hlavně, abych se hodila do klidu a nebyla tolik emo z toho, že nemůžu už tolik dnů cvičit, popovídáme si dneska o tom, jak je důležitý Rest day.

Co to je Rest day? No zní to jako den, kdy máte splnit nějaký resty, ale je tomu spíš naopak. :D Je to den, kdy si dáte odpočinek od Vašeho klasického tréninku. Já osobně takový den zařazuji většinou dvakrát do týdne, někdy jednou (což se teda stává fakt vyjímečně). Většinou jeden z nich je den všední, protože někdy prostě nestíhám cvičit, nebo jsem už vycuclá z práce a druhý většinou věnuji jednomu dnu o víkendu. Vždycky se ale snažím, aby jeden Rest day byl aktivní a druhý pasivní. No, abych to řekla trošku srozumitelněji. Jeden den věnuji aktivnímu odpočinku, takže trénink vyměním za procházku, nebo jdu mezi lidi, prostě snažím se volný čas nějak využít a přitom bejt v pohybu a neválet se.


Ovšem ten druhý Rest day, to je mazec. Tento den je můj jediný pohyb většinou pomalá chůze do kuchyně pro jídlo a zpět do postele, z postele pak na gauč k telce, od tý zas do kuchyně. Mezitím jsou samozřejmě tak dvouhodinové intervaly. Snažím se nedělat nic a jen se válet. Možná si teď říkáte, že takovej den je naprosto zbytečnej, ale pro mě je to vážně rituál a snažím se takový den zařadit minimálně jednou do týdne. Je jasný, že občas to prostě nejde, musím bejt v práci, nebo něco zařizovat, ale hned jak je to možný, odpočinkový den musím udělat, jinak bych se z toho světa zbláznila. A jedině doporučuju. 
Mě osobně takovej den dá hrozně energie na další náročnej týden. Mám čas si vyřídit e-maily od Vás (což si taky můžete všimnout, že na Vaše komentáře a e-maily odpovídám většinou jen o víkendu, jelikož v týdnu nemám prostě čas), sestříhám si videa, kouknu na nějakej film a prostě dělám všechno, co přes týden nestihnu a přitom si hezky odpočinu. A i když si teď někdo možná řekne : Ježiš, to musí bejt hrozná nuda. ANO! ❤️ Já se ráda ten den nudím. Moje všední dny jsou totiž náročné a já se nezastavím. Takže pak si té nudy vážím a jsem za ní vděčná.

Rest day je ale ohromně důležitý ne jenom z pohledu "konečně odpovím na e-maily, kouknu na film a setříhám video", ale taky co se týče regenerace svalů. I já jsem velikej milovník cvičení a neznám lepší pocit, než po pořádně odjetym tréninku. (Samozřejmě ještě lepší je to, když se Vám před tréninkem nechtělo, protože pak se ten happy pocit ještě stupňuje, jelikož si říkáte : "Ty jo ještě, že jsem dneska šla do toho fitka, ještě že jsem se ukecala, já jsem tak dobrá, že jsem se hecla." No však to znáte.) Takže i mě mamka, nebo okolí někdy řekne : "Cože? Dneska zas cvicíš?" Ano, cvičím, ale já sama vím, že v tom mám pořádek a rozhodně nejsem blázen, abych cvičila 7 dní v týdnu, protože moje tělo by bylo unavený, nestačilo by regenerovat a hlavně bych do tréninků nemohla dát všechno, ač bych třeba chtěla. Tělo na to prostě nebude mít sílu. A abych byla upřímná, i těch 5 tréninků je někdy moc, a proto se snažím alespoň jeden den silový trénink vyměnit za běh, který mě uklidní a zas je to příjemná změna, jiný pohyb, než dělám normálně.


Ze začátku jsem měla úplně strach zařazovat dny, kdy odpočívám, nebo necvičím, jelikož jsem se bála toho, že zase spadnu do koloběhu přejídání a nic nedělání a proto jsem makala skoro každej den, ale musím říct, že mnohem větší pravděpodobnost, že to vzdáte bude, když nebudete pravidelně odpočívat, nebudete mít dny jen pro sebe a nenecháte tělo regenerovat. A co je nejdůležitejší, dovolím si říct, že nebudete mít ani takový výsledky, jako byste měli se zařazením Rest dnů. Takže nebojte se odpočinkové dny zařadit klidně třikrát do týdne, ale o to víc dejte pak do tréninků a uvidíte, že budete mít víc energie, větší sílu makat naplno a i lepší výsledky, jelikož Vaše tělo bude mít čas pro regeneraci.


No a jak v takový den jíst? Tady se hodně názory rozchází, protože pro někoho znamená Rest day zároveň i Cheat day a to si nemyslím, že je dobrý nápad. 
Pro ty co nevědí, tak Cheat day je den, kdy se vykašlete na Váš zdravý jídelníček a jíte to, na co máte chuť v jakémkoliv množství. Nekoukáte na makra, ani kalorie. Ale kombinaci Rest day + Cheat day bych opravdu doporučila jen lidem, kteří nikdy neměli problémy s přejídáním, nebo jsou už ve zdravém režimu tak zajetí a jsou si jistí, že po takovém dnu to nevzdají. Kdybych si já udělala takový den bála bych se toho, že se budu od rána do večera přejídat, jen se válet, pak mi bude zle, budu mít výčitky a vlastně takovej den pro mě bude spíš utrpení, než abych z něj měla pozitivní dojmy. Mnohem lepší je pro mě, když si třeba jednou za měsíc, když mám zrovna ten "válecí" Rest day dám jedno jídlo (pokud chcete odborný název tak Cheat meal :D). Musím říct, že každý měsíc si dávám vždycky můj nejmilovanější čokoládovej kornout z Lidlu, kterej zbožňuju a vždycky ho jím tak půl hodiny, jen abych si ho vychutnala. Ale že bych pak snědla ještě knedlo, vepřo, zelo od mamky, jako dezert pak půlku medovníku, zajedla to další tunou jídla, potom se jen válela, to vážně není nic pro mě. Akorát bych se cejtila, že jsem zas v kolotoči přejídání a bála bych se, že z toho nebudu moct ven. Takže za mě žádný přežírací den, jen jeden Cheat meal a jednou do měsíce. Jinak jím normálně, jako v den kdy cvičím. Samozřejmě jediné co vypusím je pití BCAA a proteinu, což dělám jen, když mám trénink.


Takže odpočívejte, nechte tělo alespoň dvakrát týdně regenerovat a užívejte si takový dny naplno, bez výčitek. Můžete se uklidnit třeba tím, že já už mám kvůli nemoci dneska odpočinek asi sedmý den v kuse. Takže doufám, že budu brzo zdravá a že se Vám článek líbil. Mějte se krásně!

(Mimochodem... :) Doufám, že jste si všimli nového loga, které jsem včera večer konečně vytvořila. No jo, zas ty moje kytičky. :D)

13 komentářů:

  1. Ahoj Peti, tvoje články jsou super. Hodně mě motivuješ a vlastně začla jsem až díky tobě, když jsem tě objevila na instagramu. Nezačínám jen pracovat na svém těle ale taky na svém sebevědomí a optimismu :D. Tvoje články, fotky i recepty jsou super, jen tak dál a brzy se uzdrav. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, tak to moc děkuju! :) Jsem ráda, že jsi začala a držím Ti palce!

      Vymazat
  2. Ahoj Péťo, super článek, máš pravdu asi své každodenní dření vyměním za 6 dní dření a jeden odpočinek, tělo to potřebuje. Jsem teď ale nemocná a tak jsem se chtěla zeptat, jak ses v tomto období stravovala (stravuješ), jestli si se snažila jíst vyváženě, míň nebo naopak víc? Já mám strach, že jak budu týden doma, bude mě lákat jídlo a mám strach, že se nudou doplahočím zpět k ZP, jelikož z naší rodiny jsem jediná, kdo se snaží jíst zdravě a tak tu všech těch prasáren máme spousty.. :( Děkuju předem za odpověď a ať ti je brzy líp :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, děkuju moc :) Určitě vyměň! Klidně si dej i dva dny odpočinku, uvidíš, že se budeš cítit lépe. A stravuju se zdravě a hlavně dietně, mám problémy se žaludkem, takže jsem ráda, když do sebe něco vůbec dostanu.

      Vymazat
  3. Skvělý článek, je hrozně motivující pro ostatní (i pro mě samozřejmě ;)), když vidí, že nemusí makat 24/7 aby dosáhli tak skvělých výsledků, jako ty :)
    U mě rest days probíhají podobně jako u tebe, hlavně ten "ležing", co předvádím, ségra nad tím vždycky kroutí hlavou, jak můžu mít jeden den energii jít v osm večer do posilky a za pár dní mě vidí rozplácnutou na gauči :D
    Těším se na další články! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by nešlo, makat pořád, to by nám z toho akorát hráblo. :D Jinak děkuju moc, jsem ráda, že se článek líbí. :*

      Vymazat
  4. To jsem ráda, že to někdo bere stejně. Já většinou trávím celou neděli nicneděláním a ideálně v pyžamu a někteří lidé to moc nechápu a přijde jim to jako zabitý den, ale po tom nabitém týdnu to člověk prostě potřebuje :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Však takový den je balzám na duši. :) Souhlasím s Tebou a děkuju, snad už brzo zdravá budu! :)

      Vymazat
  5. Super článek! :)
    Moc hezky jsi to napsala. Také si myslím, že Rest dny jsou hodně důležitý a dokonce se shodneme i na jejich množství.
    Brzy se uzdrav! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsme na tom stejně. :) Děkuju moc.

      Vymazat
  6. Peti chci se zeptat, takže nejíš vůbec sladký krom jednou měsíčně toho nanuku?;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No většinou ano, ale jím sladké. Každá moje snídaně je sladká, jen nejsou slazený cukrem, ale zdravější variantou. :)

      Vymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥