Snow Grey Glitter Pointer

15. února 2016

POČÍTÁME BAZÁLNÍ METABOLISMUS

Tak Vás zase zdravím! 

eat better no less image
Bazální metabolismus je snad nejčastější chyba všech věčných dietářů a dietářek. Možná Vám teď připomenu i Vás. Rozhodli jste se, že začnete hubnout, radikálně jste překopali Váš jídelníček, skoro nejíte, jen nějakou zeleninu, občas maso, všechno nízkotučný a před tím, než něco sníte, zajímá Vás jen kolik jídlo má kalorií a jestli se vejdete do Vašeho limitu 700 kalorií na den. 

Po týdnu dietu vzdáte, protože to nejde vydržet a i když jste možná něco zhubli, za 14 dní to máte zpátky a na vrch ještě možná nějaká kila navíc. Tohle je tak zvaný jojo efekt. Taky jsem dřív byla totálně posedlá tím, že hubnutí pro mě znamenalo omezení všeho dobrýho, až skoro hladovění. A proč to teď píšu? 
Ono totiž naše tělo je vážně chytrý a má svůj Bazální metabolismus, což je vlastně jednoduše řečeno - Energie (kalorie, kilojouly, nebo jak tomu chcete říkat), kterou Vaše tělo spálí, aniž byste se celý den hnuli z pelechu. Tuhle energii spotřebují Vaše orgány, aby pracovaly, tak jak mají a možná už jste logicky vyvodili, co tím chci říct. Pokud budete jíst méně, než kolik je Váš Bazální metabolismus, Vaše tělíčko nebude šlapat, tak jak má. 
Proto i když jsem vážně proti zapisování a posednutí hlídáním si kalorií, nebo kilojoulů, tak pro totální začátečníky bych to doporučila, alespoň na první týdny. Hodně lidem to totiž otevře oči a možná zjistí, že můžou jíst daleko více, než si myslí. 
Takže zkuste si vypočítat Váš Bazální metabolismus na této stránce. Ovšem to není vše, výsledné číslo pak ještě vynásobte 1.25 a to z důvodu toho, že stránka Vám vypočítá jen příjem, který potřebují Vaše orgány, a Vy přece přes den i něco děláte. Vynásobením získáte to, co spálíte při méně náročném dni, ale ani teď nekončíme. K tomuhle výsledku ještě musíte přičíst to, co spálíte většinou při cvičení. 

A abych Vám to teda ukázala na příkladu...

Po výpočtu Bazálního metabolismu Vám vyšlo třeba cca 6200 kJ.
Tohle číslo vynásobíte 1,25, takže máte 7750 kJ.
A při cvičení spálíte většinou 1200 kJ , takže je přičteme a vyjde nám cca 9000 kJ.

A pokud chcete hubnout z výsledného čísla ještě odečtete 2000 kJ, což je 7 000 kJ.

Doufám, že to alespoň malinko dává smysl a že Vám to půjde vypočítat bez problémů. Jasně, že to nemusí bejt na jednotku přesně. Stačí jen orientačně. :)

Když máte tohle spočítáno pak navštivte kalorické tabulky, kde se stačí zaregistrovat, zadat údaje a hlavně vyplnit číslo, které Vám vyšlo. Ovšem pozor abyste nedoplňovali kalorie a měli nastavený kilojouly. Všechno musíte počítat a psát ve stejné jednotce, nebo v tom budete mít pořádnej guláš.
Tahle stránka je právě super i v tom, že si tam můžete nastavit v jaké jednotce se Vám budou hodnoty ukazovat. 
Možná někomu z Vás vyjde hodnota vysoká a Vy vzápětí zjistíte, že jíte při hubnutí o polovinu jídla míň, než byste měli, někdo naopak zjistí, že jí při hubnutí moc (takových případů bude určitě méňě), ale vážně je to dost užitečná informace do začátku pro všechny, kteří mají problém s tím, kolik toho sníst. 
fitness, nutrition, and exercise image
Snad se Vám článek líbil a snad někomu pomohl. Hezký den přeju! :)

7 komentářů:

  1. Prošla jsem si asi všemi fázemi "hubnutí" a stravování jako ty, proto je mi tvůj blog opravdu blízký a vidím se v něm, akorát jsem o pár let starší. Od nového roku jím lépe a více, začala jsem cvičit a už vidím i výsledky, nicméně mě trápí věčně nafouklé břicho a co se týče banálního metabolismu, tak jím tak 3/4, co bych měla, někdy ani to ne, ale i tak mi připadá, že jím o 100% více než dřív ( běžně jedno jídlo denně až večer během dne jen sladkosti, trápení se hladem apod.), tak se trošku vnitřně bojím, abych nezačala přibírat a měla nějaké výsledky. Co bys mi poradila? Já se prostě bojím, abych nezačala nabírat :/ Hubnout nechci, mám na 165cm cca 49kg - od nového roku se nevážím a pokud přeměním nepevné části těla za pevné plus nějaký ten svalík, budu nadmíru spokojená :-) Děkuju moc za názor.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus jíst více, neuškodí ti to a naopak budeš mít lepší výsledky si myslím. :) Nenech svoje tělo strádat. :)

      Vymazat
  2. Jinak ještě bych ráda přidala k mému předchozímu příspěvku, že si hlídám tuky cca 35-40g za den maximum a sacharidy kolem 170 max., bílkoviny kolem 110 cca plus mínus, a na ten banál prostě nestačím :/

    OdpovědětVymazat
  3. Jo, kalorické tabulky my nejdřív přišly jako bezva stránka, rozhodně mi dost pomohly srovnat jídelníček, řekly mi co jo a co ne jenže když jsem byla pak vyklepaná u oběda, jestli tu půlku brambory ještě můžu sníst, řekla jsem si dost. Končím s tabulkama. Věřím, že tabulky jsou výborný pomocník, mám tu zkušenost, ale bohužel jsou i velmi špatný pán a tuhle zkušenost mám taky. Tak teď zkrátka jen jím normální porce potravin o kterých vím, že jsou pro mě prospěšné, o kterých vím, že je tělo potřebuje a snažím se zahrnout hezky všechno - sacharidy, tuky, bílkoviny, vlákninu... Pak se ještě snažím řídit zlatým pravidlem, že odpoledne a na večer sacharidů spíš méně nebo žádné a daří se mi dobře a stres je podstatně menší. :) Ale to je jen moje osobní zkušenost - počítání kalorií na mě nemělo úplně dobrý vliv po psychické stránce, ale jak říkám - já jsem trochu trdlo a věřím, že jiný by s tím měl zkušenost pozitivnější. :) Je dobře, že propaguješ tenhle zdravý směr hubnutí, že tělo se dělá víc v kuchyni. Někdo to říkat musí a je super, že to opakuješ často, protože určitě je spousta trhlejch anorektiček, který radši hladověj. Někdo jim to do hlavy nacpat musí. Fakt ti fandim. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Proto jsem psala, že je to jen plus mínus. Rozhodně nejsem zastánce toho, že to musí sedět na gram přesně, ale myslím, že hodně lidem to může pomoct, ze začátku a když si najdou zlatou střední a zdravou cestu hubnutí, pak bych tabulky hodila za hlavu. :) Sama se podle nich už neřídím. A děkuju moc! :) Článkem jsem samozřejmě nechtěla nikoho přemlouvat k drsnému dodržování každého gramu jídla, ale spíš naopak pomoct těm, co drží drastické diety o 500ti kaloriích.

      Vymazat
  4. ahoj, man takovy dotaz. jak z takove situace ven? tim myslim ven z jojo efektu, abych zpatky nenabrala kg..stravuju se presne, jak tu pisete, no proste uplne spatne a mam strach zacit jist normalne zdrave,abych nestloustla..tak mam zacit nejak postupn nebo Co delat?

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj :) no já jsem nemile překvapená :D po zadání bazálního metabolismu do tabulek co mi vyšel > 6500 kJ zaokrouhleně.. jsem zjistila, že jím vážně málo. Zadala jsem si veškeré jídlo z dneška (dost jsem odhadovala množství, ale zas nejsem takový tele abych se spletla v nule) a vyšlo mi 44 procent z denního cíle. Jsem z toho celkem v šoku. Přitom mi nepřipadá, že jím málo .. pocit hladu určitě nemám. Třeba jen po cvičení (jako dneska piloxing), ale to hned utíkám domů něco zdlábnout. No.. co s tim? :D Jinak na tvůj blog jsem přišla asi před 14 dny, instagram sleduji déle a vážně ti to psaní jde a přeju ti velkou úspěšnost. Máš to srovnaný v hlavě a seš mi sympatická svým přístupem ke cvičení a jídlu. Já od novýho roku na sobě fakt dřu a zatím se hledám v tom, co mě bude bavit do budoucna a pravidelně :) btw. mám podobnou postavu jako ty před proměnou. Šlo by že bys mi nějakým způsobem poradila co dělám špatně? Poslala bych ti i ten jídelníček :) jsem z toho taková nesvá, nikdy neprosim nikoho o radu, ale ráda bych pokročila v tom co dělám a co mě baví a viděla výsledky

    OdpovědětVymazat

Moc si vážím každého Vašeho komentáře. ♥